Пристрій і принцип дії насоса водяного ЗіЛ 5301 Бичок (помпа)
Водяний насос системи охолодження автомобіля ЗІЛ 5301 «Бичок» об'єднаний з вентилятором в одному корпусі і змонтований через прокладку на майданчику передньої стінки блок - картера. У корпусі насоса (на малюнку поз. 12) на підшипниках обертається валик (поз. 10). На його передній кінець через маточину встановлений двухручьевой шків (поз. 7), до торця якого прикручена хрестовина з крильчаткою вентилятора (поз. 1). При працюючому двигуні обертання на шків передається від коленвала через ремені (поз. 6). На задній кінець валика посаджена крильчатка (поз. 13), що представляє собою диск з криволінійними лопатками, розташованими рівномірно. При працюючому насосі робоча рідина системи надходить з підвідного патрубка (поз. 17) до центру крильчатки, захоплюється її лопатями і відкидається до стінок корпусу, а потім через приплив направляється в водяну сорочку.
На задньому кінці валика в циліндричної маточини змонтовано сальникове ущільнення (поз. 14), що складається з текстолітової шайби, гумової манжети і пружини, що притискує шайбу до торцевої поверхні корпусу підшипників. Шайба виступами входити в крильчатку і закріплюється за допомогою обойми. Торець шайби при складанні водяного насоса покривають тонким шаром колоїдно - графітової мастила. Ущільнення насоса водяного ЗіЛ 5301 Бичок застопорилося в крильчатці кільцем. Виникнення течі робочої рідини з дренажного отвору, виконаного в нижній частині корпусу, вказує на знос частин торцевого ущільнення. У подібному випадку сальник необхідно замінити.